De flesta som får hjälp på Barnsjukhuset är nöjda. Men vi vet inte riktigt … för det finns inga enkäter eller frågor till alla patienter. Och alla vet inte att man kan klaga eller hur en ska göra.
Några barn och ungdomar i våra expertråd träffades tisdagen 13 mars, 2018. Till mötet kom också några från Socialstyrelsen och några unga från Pillerpodden
- Om du är missnöjd tyckte vi ”klagomål” var rätt ord, även om det är lite krångligt.
- De unga som var med på mötet är nöjda med vården, för det mesta.
- Olika att klaga om du har samma läkare eller sjuksköterska jämt (typ har en sjukdom) eller om du kommer in på ett tillfälligt besök (typ barnakuten)
- Ganska många barn och unga har inte fått igång sin vård utan står i kö. Vem ska de då klaga till?
-
Ringa till någon och klaga kan vara bra om du vill vara anonym.
- Gå till ett klago-kontor på barnsjukhuset kunde vara bra, om man föredrar det. Där kunde man också få hjälp med annat.
- På barnakuten kan du trycka på röd, gul eller grön gubbe om vad du tyckte om besöket.
- Om du lämnar in förslag kan det också vara en bra idé. Då kan projektet IDÈKRAFT hjälpa till. De var med på mötet.
- Expertråden är också ett bra ställe för förslag och kritik.
- På 95b finns ett Patienthäfte som delas ut. Där kan du också tycka till.
Publicerat: 2018-03-15